سکوت رسانه‌های غربی درباره حمله تروریستی در شيراز

سکوت رسانه‌های غربی درباره حمله تروریستی در شيراز

يکي از دلايل اساسی تناقض‌ رفتاری رسانه‌ای غرب، عدم شناخت دشمنان ایران از ملت شریف و مدیران جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر مجتبی فردوسی پور پژوهشگر مسائل سیاسی درخصوص سکوت غربی‌ها و رسانه‌های وابسته به غرب در خصوص حمله تروریستی عصر دیروز در شیراز گفت: اگر ما بخواهیم به چرخه سیاست گذاری‌های غرب دقتی کنیم و مروری گذرا داشته باشیم در حقیقت یک سیکل یا چرخه را بایستی مد نظر قرار بدهیم. غربی‌ها وقتی یک سیاستی را می‌خواهند به حیطه اجرا در بیاورند و آن را در صدر رسانه‌های خبری و ملی‌های خود قرار دهند این چرخه را طی می‌کنند؛ اول توسط دانشگاه‌های برآمده و عالی خودشان ایده پردازی می‌کنند؛ این ایده را می‌دهند به سرویس‌های جاسوسی و ضد جاسوسی طراحی می‌کنند بعد طرح ایده جاسوسی می‌آید در حوزه مدیا یا حوزه هالیوود، هالیوود آن را تبدیل به فیلم می‌کند برای این که در افکار عمومی بتواند خوب نقش ببندد و این را جا بیندازد، بعد از آن می‌آید در دستور کار یا حیطه و فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیران که تبدیل به تصمیم اجرایی می‌شود و مجریان تصمیم سیاست‌های راهبردی غرب آن را اجرا می‌کنند و ما با یک استاندارد دوگانه در حوزه مدیا و رسانه غربی مواجه هستیم و همین رویکرد دوگانه نگری غرب مطابق با سیاست‌های آنهاست یعنی بر اساس همان چرخه و سیکلی که عرض کردم، چون خروجی اش بر اساس داده‌های منافع و مصالح خودشان بسته می‌شود طبیعتاً تخطی نمی‌کنند. آن چیزی که ما از رسانه‌های غربی ظرف یکی دو روزه مخصوصاً بعد از این حادثه ناگوار و عملیات تروریستی و این جریمه‌ای که به عنوان جرم علیه حقوق بشر و علیه بشریت و انسان در احمد ابن موسی شاهچراغ در شیراز اتفاق افتاد موضوع کوچکی نبود که از دستور کار رسانه خارج شود و کشور‌ها نسبت به آن اعلام بی انگیزگی کنند یا نسبت به آن موضعی را در دستور کار خودشان قرار ندهند. به هر حال هر جای دنیا اقدام تروریستی وقتی واقع می‌شود تمام افکار عمومی بین المللی بر علیه آن اقدام برانگیخته می‌شود، فرق نمی‌کند کجای نقطه کره زمین این عملیات بخواهد حادث شود. طبیعتاً در بین نمازگزاران بوده، اول از این که یک فریضه واجب و در یک مکان مقدس بوده، و طبیعتاً بایستی موضع می‌گرفتند، ولی آن‌ها تابع استاندارد و سیاست‌های دوگانه خودشان هستند و آن چرا که منافع و مصالح شان اقتضاء می‌کند بر اساس آن تصمیم می‌گیرند و این تصمیم یقیناً به هیچ وجه درست نیست و افکار عمومی نسبت به آن یقیناً پاسخ مثبت و ایجابی نخواهند داد و افکار عمومی دنیا نسبت به سیاست‌های رسانه‌ای و خبری دنیای غرب آگاهانه و با شعور برخورد می‌کند و مخصوصاً ما در ایران این را دیدیم نسبت به هوشیاری، هوشمندی و آگاهی ملت شریف ایران و مدیران ارشد نظام و حکمرانی که به سهم خودشان در رابطه با وضعیت پیگیری حادثه، فرامین مقام معظم رهبری به قوه قضائیه به جهات امنیتی، انتظامی و نظامی برای برخورد قاطع با عوامل آن یکی از رویکرد‌های اصلی و اساسی است که نبایستی ما در وضعیت سیاست داخلی نسبت به رویکرد خارجی تحت تأثیر قرار بگیریم. طبیعی است که رویکرد آن‌ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران خصمانه است و آن چه را که در دستور کار رسانه و تبلیغشان قرار می‌گیرد نگاه‌های دوگانه و دبل استاندارد است.

دکتر کنعانی مقدم کارشناس حوزه سیاسی، درباره رویکرد خصمانه‌ای غرب در راستای تضعیف جمهوری اسلامی ایران و ناامن سازی کشور گفت: گرچه گروه‌های تروریستی می‌خواستند شاهچراغ را خاموش کنند، اما با این شهدا و مجروحین تبدیل به چلچراغی شد که می‌تواند خودش منشا مقابله با ترور و اقدامات ناجوانمردانه دشمنان ایران اسلامی باشد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس اسناد و مدارک لانه جاسوسی خود لانه جاسوسی؛ سفارت آمریکا مرکز فرماندهی اقدامات خصمانه علیه انقلاب بود به طوری که این مرکز فرماندهی تمام گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی را؛ گروه‌های سلطنت طلب، منافقین، تجزیه طلب ها، گروه‌های سازمان‌های جاسوسی موساد و «اینتِلیجنس سرویس» و همه منطقه را در خودش به عنوان مرکز فرماندهی جمع کرد و ما شاهد اقدامات تروریستی وسیعی از آن طرف بودیم و تجزیه طلبی‌هایی که در مناطق مختلف مثل خوزستان، ترکمن صحرا، کردستان، سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد همه از همین جا پشتیبانی و مدیریت می‌شد. بعد از سقوط لانه جاسوسی این فرماندهی منتقل شد به محور جدیدی که ما اسمش را می‌گذاریم عربی- عبری- غربی که اتاق مشترکی را ایجاد کردند. گرچه ظاهر قضیه فرمانده سِنتکام در منطقه است که نیرو‌های نظامی را فرماندهی می‌کند، ولی در باطن این مرکز فرماندهی در منطقه ما در بعضی از کشور‌های جنوبی حاشیه خلیج فارس و مدتی هم در مناطق مختلف دیگری شکل گرفته و کار می‌کند. در این مرکز فرماندهی بر اساس بحثی که در سال ۲۰۰۰ اندیشکده‌های امریکا نشستند بحث کردند اتاق‌های فکر تنها راه مقابله با انقلاب اسلامی و مقاومت در منطقه این است که ما وارد یک جنگ هیبریدی یا ترکیبی شویم به طوری که در این جنگ ترکیبی اقدامات تحریمی یا تروریسم اقتصادی؛ تحریم اقتصادی، جنگ اطلاعاتی، روانی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی و نظامی و تروریستی را باید باهم این مؤلفه‌ها را داشته باشیم. در این راستا سه سناریو رژیم صهیونیستی دنبال می‌کرد؛ یکی بحث اسلام هراسی به عنوان این که بتواند به یک جنگ صلیبی در تفکرات خودش دامن بزند. سناریو‌های بعدی شان سناریوی ایران هراسی بود که کاری کند که جهان اسلام؛ کشور‌های عربی با ایران در یک تقابل قرار بگیرند، چون می‌دانستند که ایران به عنوان محور مقاومت می‌تواند عنصر اصلی نابودی رژیم صهیونیستی باشد و بحث شیعه هراسی را که دنبال می‌کردند و ایجاد تفرقه بین اهل سنت و شیعه و استفاده از این فرصت. این طرح‌ها را همه را آوردند در منطقه اجرا کردند منتها یک نکته‌ای هست که تجربه تاریخی ام را می‌گویم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما هر موقع با تروریسم مواجه شدیم قبلش یک ناامنی، اغتشاش و اقدامات ایزایی شکل می‌گرفته و بستر را آماده می‌کرده برای ظهور اقدامات تروریستی و جالب این است وقتی آنها می‌بینند آن اقداماتشان نتیجه نمی‌دهد اقدام به ترور‌های کور می‌کنند و وقتی اقدام به ترور‌های کور می‌کنند این حاکی از این است که طرح‌های آن‌ها عملاً هیچ کدام شان نتوانسته آنها را به هدف برساند.

آقای مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در موضوع طراحی حادثه تروریستی شیراز و به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان مان گفت: عاملین این حادثه غمبار و جنایت ددمنشانه‌ای که از سوی استکبار به نوعی طراحی شد، افرادی بودند که بخشی شان دستگیر شدند. واقعیت این است که مباحثی که الان مطرح می‌شود موضوعاتی است که ما از دریچه داخلی کشور خودمان به آن نگاه می‌کنیم، این یک واقعیت مسلم است که در هفته‌های گذشته یک جنگ جهانی رسانه‌ای بر ضد جمهوری اسلامی در حال اجراست. ما جنگ نظامی داشتیم، جنگ‌های مختلف اقتصادی هم داشتیم، همین تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها گفتند می‌خواهیم ایرانی‌ها را فلج کنیم و عملاً نتوانستند به آن چه می‌خواستند برسند ایذاء و اذیت کردن، ولی آن‌ها به اهدافشان نرسیدند این بر می‌گردد به هوشیاری، برنامه ریزی ها، مقاومت مردم ایران و کار‌هایی که فرصتش نیست الآن توضیح دهم، اما واقعیت این است که غربی‌ها الآن باید پاسخگو باشند که چرا حقوق بین الملل را رعایت نمی‌کنند؟ ما بر اساس قواعد آمره بین الملل یک اصل اساسی حقوق بین الملل داریم که باید حاکمیت کشور‌ها به رسمیت شناخته شود و در امور داخلی کشور‌ها دخالت نکنند. الآن نمونه‌ها و مصادیق بسیار متعددی از دخالت آن‌ها کاملاً مشهود است. در همین روز‌ها و هفته‌های گذشته چندین بار ما سفرای آن‌ها یا مسئولان نمایندگی‌های آن‌ها در ایران را به وزارت خارجه فراخواندیم به لحاظ این که خلاف مقررات بین الملل و عرف دیپلماتیک عمل می‌کنند. این نکته را تأکید می‌کنم که حقوق بین الملل بخش عمده‌ای اش بر اساس عرف است یعنی اگر چیزی اجرا شد و پذیرفته شد در مورد بقیه هم باید پذیرفته شود. الآن اگر اروپایی‌ها کوکتل مولوتوفی که به سفارتخانه‌های ما اصابت کرد را بپذیرند، تجمع‌های خشونت آمیزی که جلوی نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور است را بپذیرند، عملاً دارند یک عرف بسیار ناشایست و بدی که خلاف مقررات بین المللی الآن است را پایه گذاری می‌کنند. به همین جهت است که من چندین بار گفتم آن‌ها در خانه‌های شیشه‌ای هستند. کسی که در خانه‌های شیشه‌ای است باید دقت کند که سنگ پرانی به دیگران نکند، بالأخره این یک بخش جدی حقوق بین الملل است، اصول آمره حقوق بین الملل از طرف غربی‌ها نادیده گرفته شده، همین روز‌های اخیر و همین امروز شما دیدید ما سفیر آلمان را احضار کردیم به وزارت خارجه یا فرانسه یا انگلیس یا دانمارک و سوئد این‌ها فراخوانده شدند به آن‌ها تذکر دادیم که چه کار می‌کنید، شما خلاف مقررات بین الملل... ما دو کنوانسیون جدی اساسی در خصوص سفارتخانه‌ها و مجموعه‌های مرتبط با سفارتخانه‌ها داریم ازجمله کنسولگری ها. یکی کنوانسیون ۱۹۶۱ است، یکی کنوانسیون ۱۹۶۳ است که گفته باید بیایند شرایط کار را همه کشور‌ها برای کسانی که در یک سفارتخانه فعالیت می‌کنند مهیا کنند علاوه بر آن امنیت آن‌ها را هم باید تأمین کنند. الآن مردم بدانند در یکی از این کشور‌ها در دانمارک یک خانمی سفیر ما در دانمارک است، صدا و سیما بسیار تیزهوشانه این را در معرض دید مردم قرار داد، در آنجا با چاقو به این خانم حمله کردند که اگر کارکنان سفارت خودمان نیامدند با طرف درگیر شوند، چه بسا که موجبات شهادت ایشان... این جا‌ها آن کنوانسیون ۱۹۶۱ کجاست؟ اروپایی‌ها چرا اجرا نمی‌کنند؟

آقای فردوسی پور در خصوص تناقض‌های رفتاری رسانه‌ای غرب گفت: یکی از دلایل اساسی اين رفتار عدم شناخت دشمنان ایران از ایران علی الخصوص ملت شریف و مدیران جمهوری اسلامی ایران است. ما همان طور که در بیانات مکرر مقام معظم رهبری در تحلیل‌های ایشان دیدیم و شنیدیم حضرت آقا فرمودند آن‌ها از استقلال ما عصبانی هستند و از پیشرفت ما عصبانی هستند، طبیعتاً در مقابل این استقلال و پیشرفت مقاومت خواهند کرد و اخلال خواهند کرد. این درست است امروز شما اگر دقت بفرمایید که در صحبت‌های دبیرکل حزب الله لبنان هم آمده بود تعداد بسیاری؛ هزاران نفر از تروریست‌ها را در حوزه پیرامونی ایران تربیت کردند به این‌ها انواع و اقسام آموزش‌های نظامی و جنگ‌های چریکی را آموختند و از افغانستان و پاکستان گرفته این‌ها را گسیل داشتند به حوزه عراق و از محدوده عراق مرز‌های همجوار ایران یا طرف‌های ترکیه این‌ها را دائم مترصد این هستند که به داخل ایران گسیل بدارند. این عدم شناختی که عرض کردم مخصوصاً از طرف ایالات متحده آمریکا که امروز به یک کینه شتری می‌شود آن را تشبیه کرد؛ دلیل عمده اش این است که این‌ها بیش از چهار دهه از جامعه ایران دورند و جامعه ایران را نمی‌شناسند. بر اساس عدم شناخت اقدام می‌کنند. کاملاً​ درست فرمودند آقای کنعانی مقدم که آن‌ها فکر می‌کنند که صحنه ایران مثل جنبش‌ها و حرکت‌های تِنیجری نوجوانی حوزه اروپاست که امروزه در فرانسه و آلمان شاهد زمینه‌هایی از آن هستیم، بعد می‌آیند این وضعیت را در ایران تجربه می‌کنند، جالب است بدانید که آن را تبدیل به یک حرکت یا جنبش اِروتیک می‌کنند یعنی می‌برند به سمت حرکت‌های مبتذل جنسی. این‌ها در ایران جواب نمی‌دهد، این دلیل همان عدم شناختی است که نسبت به جامعه ایران وجود دارد. برای این که بخواهند این پارادوکسیکال را به زعم خود را به نتیجه مطلوب برسانند می‌آورند در حوزه قومیت و مذهب تعریفش می‌کنند؛ یعنی تشتت و اختلاف مذهبی، فِرَق مذاهب اسلامی را در ایران احساس می‌کنند که می‌توانند نقطه جوش تحرک و عزیمت ضد مشروعیت نظام قرار دهند یا وضعیت قومیت. آن اتفاقاتی که در کردستان افتاد یا اتفاقاتی که در سیستان و بلوچستان ما اتفاق افتاد ناشی از همین تحرک ناشیانه غرب مبنی بر عدم شناخت جامعه ایران، تاریخ ایران، تمدن ایران است و طبیعتاً این‌ها دست به خطا می‌زنند همان طور که شما نتیجه گرفتید، وقتی که از اغتشاش نتیجه نمی‌گیرند یک حرکت سریع و ضربتی انجام می‌دهند برای این که بتوانند کشته سازی کنند، از کشته سازی بلکه به زعم باطل خودشان این جا بتوانند یک نزاع فرقه‌ای و قومیتی را بتوانند استارت بزنند و با آغاز این نزاع‌ها به تعبیری به زعم باطل خودشان بالکانیزه یا سوریزه کردن ایران، ولی این را به زعم خودمان به یقین باید بگوییم که جامعه ایران را نشناختند و باید بروند بنشینند مطالعه کنند مجدداً تاریخ و تمدن ایران را بخوانند و ایران را به دقت بشناسند، با ایران بهتر از این‌ها می‌شود تعامل و همکاری کرد.

حجت الاسلام محمودی مشاور رئیس شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی درباره راهپیمایی محکومیت حادثه تروریستی شیراز و همچنین اغتشاشات اخیر در کشور گفت: ملت ایران این روزها؛ روز‌های بسیار تلخی را پشت سر گذاشته و پشت سر می‌گذارد و هر روز در گوشه و کنار ایران اسلامی گل‌هایی پر پر می‌شوند و در حقیقت اوج شقاوت و رذالت دنیای استکبار، مزدوران و نفوذی‌های داخلی شان به نمایش می‌آید. این هفته‌های اخیر ملت ایران شاهد بدترین نوع رفتار‌های زشت توسط نفوذی‌های استکبار و فتنه گر‌ها و اغتشاشگران بودند که در صحنه‌های مختلف به میدان آمدند و مردم عزیز انزجار و تنفر خودشان را از رفتار‌های زشت این‌ها به نمایش گذاشتند. وي ادامه داد: در سراسر کشور اسلامی مردم به سوی نماز‌های جمعه حرکت می‌کنند و نمازجمعه را اقامه می‌کنند و بعد از نمازجمعه راهپیمایی را برگزار می‌کنند و در تهران پس از اقامه نماز جمعه از دانشگاه تهران به سوی میدان انقلاب این تظاهرات و محکومیت جنایت عمال استکبار برگزار می‌شود و دو شهید عزیز هم فردا در تهران تشییع می‌شوند؛ سید فریدالدین موسوی؛ از جهادگران عرصه برق و انرژی و جناب سرهنگ پاسدار امیر کمندی که دیشب در تهران توسط فتنه گرها به شهادت رسید، این دو شهید بزرگوار فردا از دانشگاه تا میدان انقلاب تشییع می‌شوند و مردم عزیز تهران و ایران اسلامی با حضور با شکوه خودشان بار دیگر آن صلابت و عزت خودشان را به نمایش می‌گذارند و فتنه و فتنه گران را محکوم می‌کنند.

آقای مقتدایی درباره تاثير راهپيمايي فردا بر پایان فعالیت جریان آشوب و اغتشاش در کشور گفت: راهپیمایی فردا قطعاً تجلی هوشیاری مردم ایران و خواست آن‌ها برای این است که آرامش به کشور که الآن موجود است توسط عده‌ای بر هم زده نشود. ما به عنوان نمایندگان مجلس از وزارت امورخارجه خواهش کردیم که بیاید و طرح دعوا در این خصوص کند در مجامع بین المللی مخصوصاً که گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص اقدامات تحریمی یک جانبه اعلام کرد که توسط غربی‌ها نقض حقوق بشر در این تحریم‌ها اتفاق افتاده و نمی‌دانم چه جریانی را غربی‌ها فکر می‌کنند که همه معیار‌های بین المللی استاندارد‌ها را کنار گذاشتند و علیرغم گزارش‌های سازمان ملل مجدداً به سمت تحریم‌ها و تداوم کار‌های آمریکایی‌ها دارند می‌روند.

آقای کنعانی مقدم در مورد جنگ ترکیبی و جنگ روایت‌ها نيز گفت: ما در همین جنگ ترکیبی؛ جنگ روانی، سایبری و رسانه ای؛ سه عنصر اصلی این بخش از اغتشاشات است که توسط آن مرکز فرماندهی مدیریت می‌شود. آن‌ها بر اساس این که فشار حداکثری از بیرون و شورش از درون؛ طرح هایشان را تنظیم کردند. شورش از درون همین است که بتوانند با ایجاد نارضایتی، جو ناامنی، ترور و وحشت سعی کنند که یک خلأ قدرتی را ایجاد کنند. عملاً ما شاهد این هستیم که گروه‌هایی که در این مرکز فرماندهی جمع شدند؛ از سلطنت طلبان تا منافقین و دیگر گروه‌های معاند که همه آن‌ها باهم مشکل دارند، الآن به این نتیجه رسیدند نه براندازی می‌توانند کنند نه تجزیه طلبی، یعنی این دو برنامه کلاًَ دارد از سیستم حذف می‌شود فقط دنبال این هستند که از اعتراضات که به حق هم هست استفاده کنند یا به عبارتی سوء استفاده کنند آن را تبدیل به شورش و ناامنی کنند و از این فضا استفاده کنند برای این که طرح‌های خود را دنبال کنند. خوشبختانه مردم ما صف اعتراض و اغتشاش را کاملاً جدا کردند و الآن دیگر کاملاً ما شاهد این هستیم که این صفوف جدا شده، وظیفه مسئولان است که هم به اعتراضات پاسخ مثبت دهند و همین که امنیت کشور را برقرار کنند. بالأخره مسئولین باید در رابطه با ایجاد فضای امنیت برای مردم تلاش خودشان را حداکثر انجام دهند.



واکنشهای بینالمللی به اقدام تروریستی در شاهچراغ شیراز

واکنشهای بینالمللی به اقدام تروریستی در شاهچراغ شیراز

سکوت کَر کننده BBC و اینترنشنال/ ۳۴۱ پست حمایتی از اغتشاشات و ...

سکوت کَر کننده BBC و اینترنشنال/ ۳۴۱ پست حمایتی از اغتشاشات و ...
واکنشهای بینالمللی به اقدام تروریستی در شاهچراغ شیراز

رفتارشناسی رسانه های خارجی با حادثه تروریستی شیراز

رفتارشناسی رسانه های خارجی با حادثه تروریستی شیراز
www.farsnews.ir › news › واکنشهای-بینالمللی-به-اقد...

واکنشهای بینالمللی به اقدام تروریستی در شاهچراغ شیراز

واکنشهای بینالمللی به اقدام تروریستی در شاهچراغ شیراز
در پی اقدام تروریستی در بارگاه شاهچراغ شیراز کشورهایی از جمله روسیه، چین، فنلاند، بحرین، امارات و همچنین سیدحسن نصرالله و گوترش واکنش نشان ...

سکوت کَر کننده BBC و اینترنشنال/ ۳۴۱ پست حمایتی از اغتشاشات و یک پست درباره حادثه تروریستی شاهچراغ

سکوت کَر کننده BBC و اینترنشنال/ ۳۴۱ پست حمایتی از اغتشاشات و یک پست درباره حادثه تروریستی شاهچراغ
سکوت کَر کننده BBC و اینترنشنال/ ۳۴۱ پست حمایتی از اغتشاشات و ...

سیاست یک بام و دو هوای رسانه های غرب در قبال تروریسم - شبکه العالم

سیاست یک بام و دو هوای رسانه های غرب در قبال تروریسم - شبکه العالم
www.farsnews.ir › news › سکوت-کَر-کننده-BBC-و-ا...

واکنشهای منطقهای و جهانی به جنایت تروریستی در شاهچراغ شیراز

واکنشهای منطقهای و جهانی به جنایت تروریستی در شاهچراغ شیراز
تروریستهای رسانهای که در ساعات گذشته پست رد حمایت از اغتشاشات ایران منتشر کردند درخصوص حادثه تروریستی شاهچراغ(ع) سکوت اختیار کردند.

ادامه واکنش ها به حمله تروریستی در شیراز؛ تاکید بر توطئه آمریکا و ...

ادامه واکنش ها به حمله تروریستی در شیراز؛ تاکید بر توطئه آمریکا و ...
رفتارشناسی رسانه های خارجی با حادثه تروریستی شیراز

سکوت معنادار اینترنشنال و بی بی سی فارسی درباره حمله تروریستی ...

سکوت معنادار اینترنشنال و بی بی سی فارسی درباره حمله تروریستی ...
شبکه العالم
منبع خبر : iribnews.ir